Содержание:
-
Утылітарныя ручнікі
-
Абрадавыя ручнікі
-
Дэкаратыўна-абрадавыя ручнікі
-
Пытанне квіза
На працягу ХХ ст. традыцыйная культура беларусаў паступова знікала і да наша часу амаль знікла з паўсядзённага ўжытку. Сёння многія з’явы з жыцця беларусаў, якія былі звычайнымі і не выклікалі здзіўлення яшчэ 50-60 гадоў таму назад, могуць здавацца дзіўнымі і неверагоднымі. Памяць пра іх захоўвае толькі старэйшае пакаленне, якое паступова сыходзіць, а разам з ім знікае і апошняе, што звязвае нас з тысячагадовымі традыцыямі беларускага народа.
Важнае месца ў традыцыйнай культуры беларусаў займае ручнік. Часта гаварылі, што ручнік суправаджае чалавека ад нараджэння і да смерці. Да таго ж ручнік – гэта бадай што адзіны элемент беларускай традыцыйнай культуры, які захоўвае сваё значэнне і сёння – рэдкае вяселлё абыходзіцца без таго, каб маладыя не станавіліся на ручнік у знак доўгага і шчаслівага сумеснага жыцця. Да таго ж арнаментальны ўзор, якім упрыгожвала свае ручнікі майстрыха з вёскі Клімавічы Сенненскага раёна Віцебскай вобласці Матрона Сяргееўна Маркевіч, з’яўляецца часткай дзяржаўнага сцяга Рэспублікі Беларусь.
Нягледзячы на тое, што шмат чаго аб’ядноўвае беларусаў у адзіны народ, большасць этнографаў сыходзяцца ў меркаванні аб існаванні 5 этнаграфічных рэгіёнаў на тэрыторыі Беларусі, кожны з якіх мае свае ўнікальныя асаблівасці матэрыяльнай і духоўнай культуры. Адным з гэтых рэгіёнаў з’яўляецца Панямонне, большую частку якога займае Гродзенская вобласць. Адной з галоўных асаблівасцей Панямоння з’яўляецца ўзаемапранікненне розных культур і рэлігій. Яскравым прыкладам гэтага з’яўляецца Шчучыншчына, дзе цесна перапляліся беларуская, польская і літоўская культуры; праваслаўе і каталіцтва. Гэта ў сваю чаргу аказала значны ўплыў на матэрыяльную культуру рэгіёна, адной з праяў якой з’яўляюцца ручнікі.
Вашай увазе прапануюцца ручнікі сабраныя на тэрыторыі паўночнай часткі Шчучынскага раёна на працягу 2020-2021 гг. Сабраны матэрыял быў сістэматызаны ў выглядзе навука-даследчай працы і прадстаўлены на шэрагу навукова-даследчых канферэнцый. Пры напісанні работы былі выкарыстаны ручнікі з фондаў музея ДУА “Навадворская сярэдняя школа”, Спаса-Праабражэнскай царквы ў г.п. Астрына, Царквы свяціцеля Мікалая Цудатворца ў в. Нарашы. У сувязі з гэтым хацелася б выказаць словы падзякі Хвайніцкай Г.І., дырэкатару ДУА “Навадворская сярэдняя школа”, Будзько М.Я., загадчыку музея ДУА “Навадворская сярэдняя школа”, а. Аляксею (Талмазану), настаяцелю Спаса-Праабражэнскай царквы ў г.п. Астрына, а. Анатолю (Казакевічу), настаяцелю царквы свяціцеля Мікалая Цудатворца ў в. Нарашы.
Пытанне квіза
Адна з назваў гэтай групы ручнікоў была запазычана з польскай мовы, дзе мае значэнне “кайма з нітак і шнуркоў”. У сваю чаргу ў польскую мову гэта слова гэта слова трапіла з нямецкай, дзе азначае “кістачкі, якія атрымоўваюцца ў выніку разрэза тканіны і звязвання паміж сабой доўга выступаючых нітак”. Часцей за ўсё такі ручнік уяўляў сабой белы кавалак тканіны, упрыгожаны на канцах карункамі ці вытканым геаметрычным узорам. Мы не пытаем вас як называлі такі ручнік па ўсёй тэрыторыі Беларусі, адкажыце як называлі яго на Шчучыншчыне.